M/S.

”C.F. Tietgen”.

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

OZED

Byggeår:

1928.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

185.

Antal passagerer:

575.

Køl lagt:

9/7-1928.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

20/10-1928.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

86,75 m.

Brt:

1.850.

Hovedmaskine:

! stk. B&W 855-MTF-100.

Bredde:

12,22 m.

Netto:

1.036.

HK:

1.950.

KW:

1.435. 

Dybde:

5,00 m.

Tdw:     901.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

15/12-1928.

Periode i fart:

1928 - 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/12-1928.

Sidste tur:

21/6-1969.

 

Indsat:

20/12-1928.

Salgsår:

1969.

 

Rederi: DFDS, København.                                                                                               IMO-nummer: 5056303.

Skibets videre historie:

1928:

I fart 20/12  Aarhus-København. Skibet sejlede på denne rute fra 1928-1940 og fra 1945-1969.

1939:

Ombygget 4/2 til 15/6  på Helsingør Værft. Ny hovedmotor 1 stk. B&W 1050-VF-90 på 3.600 hk. Ny servicefart 16,75 knob. Ny Brt/Nrt/Tdw. 1.938, 1.065, 794. Antal passager 1.105. Den gamle hovedmotor blev overført til DFDS´s nybygning ”Texas”

1940:

Mens skibet lå i Aarhus 17/2blev en del af passager afdelingen ramt af brand, 2 brandmænd mistede livet.

1940:

Repareret 7/3 til 27/6  på Helsingør Skibsværft.

1940:

Oplagt 27/6  i København.

1944:
1944:
1944:
1944:
1944:

1945:

Beslaglagt af tyskerne 6/5 i stedet for "M.G.Melchior".
Afsejlede fra København 12/5. Anvendt som depotskib for 4. U-båds flotilje i Stettin fra 14/5.
Korr. reder fra 14/5 - 5/9: J.T. Essberger. Omdøbt til "Ulan", senere til "Dragonier"
Anvendt som beboelse for 24. U.båds flotilje fra 1/9.
Overtaget af  den tyske marine 5/9. Anvendt af den 4. U-båds flotilje. Deltog i evakueringen af flygtninge fra Øst Prøjsen.
Fundet i Flensburg 18/5.

1945:

Afleveret  17/7 af de allierede til DFDS.

1945:

Istandsat 11/10 til 1/12  på Helsingør Skibsværft.

1945:

En retur rejse 6/12   Aalborg-København.

1945:

Genindsat  9/12 på ruten Aarhus-København.

1954:

Ankommer 1/9  til B&W Værft, for ombygning / forlængning.

1954:

Afleveret til rederiet efter ombygning. Ny længde 99,27 m. Ny Brt/Nrt/Tdw. 2.785 / 1.652,/ 935. Antal passagerer 1.200.

1969:

Oplagt 21/6  i København.

1969:

Solgt 18/8  til Paul Bergsøe & Søn A/S, Glostrup.

1969:

Slæbt fra København 10/12  til Masnedø.

1970:

Ophugget af A/S Jernhavnen, Masnedø.



"C.F. Tietgen"
Foto: Arkivbillede.

"C.F. Tietgen"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"C.F. Tietgen"
Foto: Arkivbillede.
C.F. Tietgen"
Foto: Arkivbilleder.

"C.F. Tietgen"
Foto: Widar Krogstad´s akiv.

"C.F. Tietgen" i Aarhus
Foto: J-B Jensen.

"C.F. Tietgen", "Freia" & "Prinsesse Benedikte" i Aarhus
Foto: Postkort.

"C.F. Tietgen" & "H.P. Prior" Ved Kvæsthusbroen, København
Foto: Arkivbillede.

"C.F. Tietgen"
Foto: J-B Jensen.

"C.F. Tietgen" i København
Foto: Poul Erik Andersen.

Tilbage til DFDS Indenrigs