S/S.

”Dronningen”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NWPQ.

Byggeår:

1876.

Byggested:

Raylton Dixon & Co., Middlsbrough-on-Tees, England.

Byggenr:

125.

Antal passagerer:

250.

Køl lagt:

 

Antal personbiler:

0.

Søsat:

8/4-1876.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

57,00 m.

Brt:

411.

Hovedmaskine:

1 stk 2 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,37 m.

Nrt:

259.

HK:

480 ihk.

KW:

 

Dybgang:

2,53 m.

Tdw:

60.

Fart i knob:

11,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1888-1916.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/5-1876.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Sænket:

1916.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                    IMO-nummer: 5617227.

Skibets videre historie:

1876:

Skibet, som var et hjuldampskib, blev oprindelig afleveret til I/S Dampskibs-Selskabet Dronningen (Hans G. Kirsebom), Kristiansand.

1888:

Solgt til DFDS, København uden navneændring. Ankom 7/6 til København fra Arendal.

1889:

I fart København – Aarhus indtil 1912.

1906

-1914: Periodevis i fart Frederikshavn – Gøteborg.

1914:

Ankom til Frederikshavn 10/8 efter sidste tur fra Gøteborg.

1916:

Solgt til A/S Dansk Kartoffelmel og Gemyseexport (E. Holm), Kalundborg. Omdøbt til ”Samsø”. Ombygget til lastmotorskib.

1918:

Under rejse 1/5 mellem Aarhus – London blev skibet ramt af en mine eller torpedo i Nordsøen. Skibet sank på få minutter. Ni personer omkom, tre blev taget ombord i et britisk krigsskib.



"Dronningen"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS Indenrigs