M |
”Prins
Oberon”. |
Hjemsted: |
Hamburg. |
Kaldesignal: |
|
|||||||
Byggeår: |
1970. |
Byggested: |
Werft
Nobiskrug GmbH., Rendsburg, Vesttyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
663. |
Antal
passagerer: |
1.040. |
|||||||||
Køl lagt: |
18/8-1969. |
Antal køretøjer: |
250 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
21/2-1970. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
134,02 m. |
Brt: |
7.933. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Pielstick 16PC2V-400. |
|||||||
Bredde: |
21,04 m. |
Netto: |
4.321. |
HK: |
16.000. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,92 m. |
Tdw: 1.778. |
Fart i knob: |
22,0. |
||||||||
Prøvetur: |
6/6-1970. |
Periode i
fart: |
1981 - 1984. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/6-1970. |
Sidste tur: |
19/8-1984. |
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1984. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Deutschland) G.m.b.H., Hamburg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1970: |
Afleveret 6/6 til A/B Bonnierföretagen (H. Meyer, Lion Ferry), Halmstad under navnet ”Prins Oberon”. I fart Bremerhaven -Harwich. |
|||||||||||
1978: |
Solgt til Deutche Leasing A.G. (Prinzenlinien Schiffahrtsges. M.b.H. & Co.), Bremen. Omdøbt til ”Prinz Oberon”. Hun var første tyske skib, som blev solgt til et leasingselskab. |
|||||||||||
1981: |
DFDS bliver medejer 1/5 og overtager driften af
Prinzenlinien Schiffahrtsges. M.b.H.
& Co. |
|||||||||||
1981: |
DFDS bliver eneejer /7 af Prinzenlinien. |
|||||||||||
1982: |
Ruten Bremerhaven - Harwich indstilles 17/12. |
|||||||||||
1982: |
Lagt op 22/12 til 10/2 1983. |
|||||||||||
1983: |
Chartret 11/2 til 10/6 1983 af Stroomvart Maatschappij Zeeland and Sealink UK Ltd. I fart Hook of Holland - Harwich. |
|||||||||||
1983: |
Lagt op 11/6 i Bremerhaven. |
|||||||||||
1983: |
Overtaget 30/11af DFDS. |
|||||||||||
1984: |
Afsejler 21/1 fra Bremerhaven til København, hvor færgen igen lægges op. |
|||||||||||
1984: |
I fart 6/6 til 22/6 Esbjerg - Newcastle - Gøteborg. |
|||||||||||
1984: |
I fart 23/6 til 19/8 Gøteborg - Harwich - Cuxhaven. |
|||||||||||
1984: |
Ankommer 8/10 til København, hvor skibet igen lægges op. |
|||||||||||
1984: |
Solgt 14/11 til Trans-Nordic Line, AB 50%. Rederi AB Gotland 40 % og Gotlandstrafikken AB 10 %, Stockholm. |
|||||||||||
1984: |
Overtaget 14/12 af de nye ejere ved Finnboda AB, Stockholm. Omdøbt til ”Nordic Sun”. I fart Trelleborg - Travemünde. |
|||||||||||
1986: |
Solgt til Perbadanan Nasional shipping Line Berhad (PNSL), Port Kelang. Omdøbt til ”Cruise Muhibah”. |
|||||||||||
1989 |
Solgt til EPA Ireland Ltd. (EPA
Invest A/S), Dublin. Chartret af B & I Line PL.C., Dublin. Omdøbt
til ”Munster”. I
fart Rosslare
-
Pembroke Dock. |
|||||||||||
1993: |
Solgt /6 til New Olympic Ferries Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Ambassador”. I fart Patras - Igoumenitsa - Bari. |
|||||||||||
1994: |
Overført til EPA Investor No II, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Ambssador II”. |
|||||||||||
1997: |
Solgt /4 til International Shipping Partners Inc, Monrovia, Liberia. |
|||||||||||
1998: |
Ombygget til Casino skib på værft i England. |
|||||||||||
1999: |
I fart for Sterling Casino Lines, trafik med
udgangshavn Port Canaveral, Florida USA. |
"Prins Oberon" Foto: Postkort. |
"Prinz Oberon" Foto: J-B Jensen. |
"Prinz Oberon" Foto: Micke Asklander. |
"Nordic Sun" Foto: Richard Sahlsten/Micke Asklander´s arkiv |
|
|
|
"Ambassador II" Foto: Frank Lose´s arkiv. |