M/S.

”Prinsesse Margrethe”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWIQ.

Byggeår:

1957.

Byggested:

Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

332.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

31/8-1956.

Antal køretøjer:

35 personbiler.

Søsat:

20/12-1956.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

121,03 m.

Brt:

5.061.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 850-VBF-90.

Bredde:

16,18 m.

Netto:

2.460.

HK:

7.300.

KW:

5.373. 

Dybde:

4,88 m.

Tdw:     994.

Fart i knob:

20,25.

Prøvetur:

9 -11/5 1957.

Periode i fart:

1957 - 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

24/5-1957.

Sidste tur:

28/9-1971.

 

Indsat:

30/5-1957.

Salgsår:

1971.

 

Rederi: DFDS, København.                                                                                               IMO-nummer: 5285461.

Skibets videre historie:

1957:

I fart 30/5 til 21/9 1968 København - Oslo.

1968:

Midlertidig i fart 8/5 til 24/5 Landskrona-Oslo under telegrafist og kahyt personale strejke.

1968:

Omdøbt 20/8 til ”Prinsessen”.

1968:

I fart 21/12 til 8/1 1969 København - Oslo.

1969:

I fart 13/6 til 21/9 Esbjerg - Newcastle.

1969:

I fart 23/9 til 10/5 1970 København - Aalborg.

1970:

Skrog farve ændret 2/4 til 22/4 fra sort til grå under dokning i Helsingør.

1970:

I fart 22/4 til 10/5 København - Aalborg.

1970:

I fart 10/5 til 28/5 København - Aarhus.

1970:

I fart 5/6 til 10/6 København - Oslo.

1970:

I fart 12/6 til 19/9 Esbjerg - Newcastle.

1971:

I fart 1/2 til 12/2 København - Oslo.

1971:

I fart 30/4 til 28/9 Esbjerg - Newcastle.

1971.

Ankommer til Frederikshavn 18/10 for salgs dokning.

1971:

Solgt 12/11 til Rederi A/B Birka Line (B. Husell9, Mariehamn.

1971:

Overtaget af de nye ejere og omdøbt til ”Prinsessan”.

1971:

I en dags krydsfart fra 20/11 Stockholm - Mariehamn.

1972:

Overtaget af Rederi A/B Flipper (B. Husell), Mariehamn. Navn uændret.

1973:

Overført til Birka Line A/B (Bror Husell), Mariehamn. Navn uændret.

1977:

Omdøbt 13/12 til ”Prinsen”.

1978:

Slettet 30/5 af det finske skibsregister og solgt til Fayez Trading & Shipping Establishment, Jeddah. Omdøbt til ”WID”.

1980:

Ramt af brand i kabyssen under reparation hos Malta Drydocks, Valletta. Senere istandsat igen.

1980:

Afsejler fra Valletta med kurs mod Suez. I fart Suez - Jeddah.

1987:

Ankommer 28/3 til Gadani Beach for ophugning.

1987:

Ophugget hos firmaet Molasses Trading & Export.


 
"Prinsesse Margrethe" søsættes fra Helsingør Værft 20/12-1956
Foto: J-B Jensen.

"Prinsesse Margrethe" i København 12/3-1960
Foto: Svend Raether.

"Prinsesse Margrethe" i København 1/8-1965
Foto: Svend Raether.

"Prinsesse Margrethe"
Foto: DFDS.

"Prinsesse Margrethe"
Foto: Postkort.

"Prinsesse Margrethe"
Foto: Peter Asklander´s arkiv.

"Prinsesse Margrethe"
Foto: Arkivbillede.

"Prinsessen" ved Larsens Plads, København 1969
Foto: Poul Erik Andersen.

"Prinsessen"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Prinsessen"
Foto: Micke Asklander´s arkiv.

"Prinsessen" i Aarhus 19/5-1970
Foto: Ole Ryolf.

"Prinsessan"
Foto: Micke Asklander´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs