S/S.

”Oscar II”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NLTM/OZCB.

Byggeår:

1902.

Byggested:

Alex. Stephen & Sons Ltd., Linthouse, Glasgow, Skotland.

Byggenr:

393.

Antal passagerer:

1.099.

Køl lagt:

14/11-1901.

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

156,97 m.

Brt:

10.012.

Hovedmaskine:

2 stk. 3 cyl. dampmaskiner (2 skruer).

Bredde:

17,68 m.

Nrt:

6.024.

HK:

8.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,32 m.

Tdw:

8.220.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

3/3-1902.

Periode i fart:

1902 – 1933.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/3-1902.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

12/3-1902.

Salgsår:

1933.

 

Rederi: DFDS, København.                                                                                               IMO-nummer: 5601720.

Skibets videre historie:

1902:

Drev for ankerne 16/2 under en storm i Greenock, og grundstødte på Helensburgh strand. Samme dag blve skibet slæbt fri af grunden med hjælp fra 7 slæbebåde.

1902:

Ankom 8/3 til København fra byggeværftet.

1902:

Skibet var bygget for fart for Skandinavia – Amerika Linien (København – Oslo – Kristiansand – New York - Kristiansand – Oslo – København. Afsejlede 12/3 fra København på jomfrutur til New York.

1903

D. 18/2 under rejse København – New York i stæk storm, brød den styrbord maskine sammen. Næste dag, da maskinen var repareret sprang skibet læk hvorved last I og II blev vandfyldte. Det blev besluttet at søge havn på Azorerne

1903:

Ankom 27/2 til Ponta Delgada, Azorerne, hvor midlertidig reparation blev udført.

1903:

Afsejlede 16/3 fra Azorerne mod Glasgow for reparation.

1904:

Under rejse 28/2 New York – Kristiansand grundstødte skibet og sprang læk. For at redde det fra forlis, blev det sat på grund. Senere bjerget af Svitzer og slæbt til Kiel for reparation.

1907:

Radiostation installeret.

1915:

Afsejlede 5/12 fra New York med Ford´s freds ekspedition.

1917:

I perioden 28/8 til 6/10-1918: oplagt i New York.

1919:

Afsejlede 29/3 fra New York mod Newcastle – New York – København.

1919:

Fra /5 blev Oslo kun anløbet på returrejser fra New York.

1923:

I perioden 21/5 til 11/6-1925 anløb af Boston.

1924:

Periodevis anløb af Halifax.

1927:

I charter til selskabet Bennett for et cruise til Nord Kap: København – Oslo – Kristiansand – Bergen – Laen – Molde – Tromsø – Hammerfest – Nord Kap – Bodø – Trondheim – Merok – Balholm – Tjudvangen – Stavanger – Arendal – København.

1930:

I perioden /6 En rejse med 300 passagerer fra New York til Estland: København – Memel og retur til København.

1930:

Afsejlede 17/12 fra København på sidste rejse til New York, returnerede 6/1-1931.

1931:

Ankom 18/1 til København fra New York via Oslo, derefter doksat.

1931:

Oplagt 2/2 i København. I skibets aktive år krydsede det Atlanterhavet 398 gange.

1933:

Solgt 28/8 til Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth for ophugning.

1933:

Afsejlede 7/9 fra København for egen kraft, ankom til Blyth 10/9.

1934:

Ophugget.

 


"Oscar II" i Christiania/Oslo
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Oscar II"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs