M/F.

”Hälsingborg”.

Hjemsted:

Helsingør.

Kaldesignal:

OXYU.

Byggeår:

1960.

Byggested:

Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

91.

Antal passagerer:

640.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

55 personbiler.

Søsat:

21/1-1960.

Antal jernbanevogne:

8 godsvogne.

Længde:

80,90 m.

Brt:

1.047.

Hovedmaskine:

9 stk. Frichs 6185 CUT dieselmotorer, der er direkte koblet til to elektromotorer. Der er et ror og en drivskrue i hver ende af skibet

Bredde:

13,38 m.

Netto:

316.

HK:

2.600.

KW:

 

Dybgang:

3,60 m.

Tdw:

 440.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1960 - 1987.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/6-1960.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

18/6-1960.

Salgsår:

1987.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 5141017.

Skibets videre historie:

1960:

I fart 18/6 Helsingør – Helsingborg.

1987:

Oplagt, til salg /6 i Helsingborg

1987:

Solgt /12 til Soc De Nav Ultramar de Parascandalo Nicola ec, Napoli, Italien. (T.R.I.S.) Omdøbt til ”Skipper”.

1988:

I fart Portovesme - Carloforte.

1989:

I fart Palau - La Maddalena.

1993:

Oplagt /6 i Genua med maskinskade.

1994:

I fart for Traghetti Isole Sarde, Napoli på ruten Palau - La Maddalena.

1998:
2002:
2003:
2004:
2005:

2005:

Udchartret /10 til /3 1999 til Diano Shipping, Reggio Calabria. I fart Villa San Giovanni - Messina.
T.R.I.S. konkurs. Oplagt /10 i Maddalena, Italien.
Overtaget af Enermar Trasporti Isole Sarde S.r.l., Genua, Italien.
Oplagt 18/8 i Genua.
Solgt /10 til tyrkiske ophuggere.
Ankom 20/12 til Aliaga for ophugning.

Se i øvrigt http://www.elucido.se/merom/pers/hals.htm


Færgerne "Kronborg", "Hälsingborg" og "Helsingør" samlet i Helsingør
Foto: Postkort.

"Hälsingborg" afsejler fra Helsingborg.
Foto: Postkort.

"Hälsingborg"
Foto: Jan Lindahl.

"Skipper"
Foto: Arkivbillede.

"Skipper"
Foto: Frank Lose.

"Skipper"
Foto: Dirk Stacheli.

Tilbage til Helsingør-Helsingborg