M/F.

”Dronning Margrethe II”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

OUIX.

Byggeår:

1973.

Byggested:

Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

200.

Antal passagerer:

1.500.

Køl lagt: 

6/10-1972.

 

0.

Søsat: 

14/3-1973.

Antal jernbanevogne:

32 godsvogne.

Længde:

132,66 m.

Brt:

5.623.

Hovedmaskine:

2 stk B&W/HV DM-10U 45 HU.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

2.696.

HK:

11.000.

KW:

 

Dybgang:

4,53 m.

Tdw:     1.575.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1973 - 2005.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/12-1973.

Sidste tur:

25/1-2005.

 

Indsat:

7!2-1973.

Salgsår:

2005. 

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 7315090.

Skibets videre historie:

1973:

I fart /12 Korsør-Nyborg.

1982:

Ombygget på Nakskov Værft.  Forlænget med 12 m.. Forhøjet med 2,5 m. Bovporten ændret, i den hidtidige lukkede agterende blev der installeret en hækport. Hjemhavn ændret til Rødby havn. Ny længde 144,66 m. Dybgang 4,8 m. Brt./Nrt./Tdw. 6.211./ 4.020./ 2.270. Antal køretøjer 260 personbiler på to dæk, eller 125 personbiler på øverste dæk og ca. 35 godsvogne på nederste. Nyt passagerantal på Østersøen 1.800.

1982:
1991:

I fart Rødby-Puttgarden. Færgen har i flere perioder afløst på både Storebælt og Kattegat.
Da "Dronning Margrethe" 14/3 var undervejs mellem Rødby - Puttgarden kolliderede det med det finske skib "Bore Britannica". Færgen blev slemt skadet og en person mistede livet ved ulykken. Senere bjærget og repareret på Fredericia Værft.

1997:

Efter indsættelsen af ”Prins Richard”, blev færgen overflødig. Oplagt i Nakskov.

1998:

Ombygget på Svendborg Værft. Intern bilrampe mellem de to dæk installeret, således at færgen ikke var afhængig af de faste landanlæg i Rødby og Puttgarden.

1998:

I fart /10 som godsfærge på Østersøen.

1999:

I fast fart 1/6 som passager og bilfærge mellem Gedser og Rostock.

2001:

Erstattet 29/3 af ”Prins Joachim”. Oplagt i Warnemünde.

2001:
2005:
2005:
2005:
2005:
2005:

2005:
2005:

Atter i fart fra 1/5 Gedser-Rostock.
Sejler sidste tur på overfarten 25/1.
Solgt til Marwan Shipping & Trading, Forenede Arabiske Emirater.  Efter overtagelse omdøbt til "Margrethe"
Afsejler fra Nakskov 2/3.
Ankommer 5/5 til Alang, Indien for ophugning.
Da færgen, fra Scandlines side var solgt med henblik på videre sejlads, blev den efter voldsomme protester flyttet til Dubai i /6.
Solgt /8 til indiske ophuggere. Omdøbt til "Beauport II".
Ankom /9 til Alang, Indien for ophugning.



"Dronning Margrethe II"
Foto: Arkivbillede.

"Dronning Margrethe II"
Foto: Postkort.

"Dronning Margrethe II"
Foto: Frank Heine.

"Dronning Margrethe II"
Foto: Postkort.

"Dronning Margrethe II" & "Prins Henrik"
Foto: Arkivbillede.

"Dronning Margrethe II"
Foto: J-B Jensen.

"Dronning Margrethe II"
Foto: Dirk Stacheli.

Tilbage til Korsør-Nyborg
Tilbage til Rødby-Puttgarden
Tilbage til Gedser-Travemünde/Rostock