M/F.

”Langeland”.

Hjemsted:

Bagenkop.

Kaldesignal:

OZLA.

Byggeår:

1965.

Byggested:

Schiffswerft Jos L. Meyer, Papenburg-Ems, Vesttyskland.

Byggenr:

530.

Antal passagerer:

400.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

60 personbiler eller 9 lastvognstog.

Søsat:

19/12-1964.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

63,40 m.

Brt:

907.

Hovedmaskine:

2 stk. MAK diesel type: 8M451AK

Bredde:

12,70 m.

Netto:

257.

HK:

4.000.

KW:

  2.200.

Dybde:

3,50 m.

Tdw:

     407. 

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1965 - 1977.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/4-1965.

Sidste tur:

6/7-1977.

 

Indsat:

1/5-1965.

Salgsår:

1977.

 

Rederi: Langeland–Kiel Linien I/S, Rudkøbing.                                                              IMO-nummer: 6504773.

Skibets videre historie:

1965: 1965:

Leveret 14/4 til A/S Rudkøbing-Vemmenæs/ L.P. Weidemann & Sønner, Langeland, Danmark.
I fart 1/5 Bagenkop – Kiel.

1977:

Sejler sidste tur 6/7.

1977:

Solgt /6 til Vendette Blanches S.A., St. Malo, Frankrig. Omdøbt til ”Solidor” I fart 20/7 for Emeraude Ferries på ruten St. Malo – Jersey.

1978:

Ved ankomst til St Malo 7/4 gik færgen på grund, hvorved den tog vand ind i maskinrummet. Senere repareret.

1978:

Solgt til Emeraude Maritime S.A., St. Malo, Frankrig. Navn og fart uændret.

1990:

Solgt /1 til Buono Benito, Napoli, Italien. Omdøbt til ”Redentore I”.

1992:
2005:
2005:
2009:
2010:

Solgt 1/5 til Agostino Lauro Srl., Napoli, Italien. Navn uændret. I fart Pozzuoli – Casamicciola/Terminal – Ischia Porto.
Omdøbt 18/10 til "Redentore Primo".
I fart for Medmar mellem Neapel - Ischia / Pozzuoli - Ischia.
Oplagt.
Solgt /9 til ophugning i Aliaga, Tyrkiet.



"Langeland"
Foto: Arkivbillede.

"Langeland" ankommer til Bagenkop
Foto: Postkort.

"Solidor"
Foto: Martin Jensen´s arkiv.

"Redentore I"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Redentore I"
Foto: Micke Asklander´s arkiv.

"Redentore I"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Redentore I"
Foto: Jan Vinther Christensen.

Tilbage til Langeland-Kiel