M/F.

”Prins Richard”.

Hjemsted:

Rødby Havn.

Kaldesignal:

OZLB2.

Byggeår:

1997.

Byggested:

Ørskov Staalskibsværft, Frederikshavn.

Byggenr:

193.

Antal passagerer:

900.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

286 personbiler.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

2 stk. IC3 togsæt på hver 58,8 m.

Længde:

142,00 m.

BT:

14.621.

Hovedmaskine:

5 stk. MAK 8M32.Hovedmaskineriets kraft overføres til ABB generatorer der leverer strøm til fire Aquamaster-propellere og til alle øvrige strømforbrugere ombord.

Bredde:

25,40 m.

NT:

4.386.

HK:

23.900.

KW:

17.600.

Dybde:

5,30 m.

Tdw:

  2.400.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1997 -

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

6/6-1997.

Salgsår:

 

 

Rederi:  Scandlines A/S, København.                                                                               IMO-nummer: 9144419.

Skibets videre historie:

1997:
2004:

2014:

I fart 6/6 Rødby – Puttgarden.
Ombygget på Neptun Wert, Rostock med bl.a. nyt hængedæk til personbiler. Herefter blev kapaciteten øget til 365 enheder.
Ombygget til hybriddrift. Færgen fik også monteret scrubber (røggasrensning).



"Prins Richard" ved byggeværftet i Frederikshavn
Foto: Arkivbillede.

"Prins Richard" ved byggeværftet i Frederikshavn 17/5-1997
Foto: Per Jensen.

"Prins Richard" på vej ud på prøvetur
Foto: Arkivbillede.

"Prins Richard" ankommer til Puttgarden 6/8-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prins Richard" i Puttgarden 6/8-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prins Richard" på vej over Fehmarn Bælt 6/8-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prins Richard" og "Schleswig-Holstein mødes 6/8-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Prins Richard" i Rødby på Fugleflugtlinjens 50 års jubilæumsdag, 14/5-2013
Foto: Anders Madsen.
   
"Prins Richard" 27/7-2019
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Rødby-Puttgarden