M/F.

”Thor Sydfyen”.

Hjemsted:

Spodsbjerg.

Kaldesignal:

OVZU.

Byggeår:

1978.

Byggested:

Dannebrog Værft A/S, Aarhus, Danmark.

Byggenr:

170.

Antal passagerer:

300.

Køl lagt:

29/8-1977.

Antal køretøjer:

50 personbiler.

Søsat:

15/12-1977.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

70,95 m.

Brt:

498.

Hovedmaskine:

2 stk. Alpha diesel type: 408-26VO.

Bredde:

11,60 m.

Netto:

199.

HK:

1.200.

KW:

  883.

Dybde:

2,60 m.

Tdw:

     375.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

29/4-1978.

Periode i fart:

1978 - 2012.

Ex. Navne:

 

Leveret:

10/5-1978.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

/5-1978.

Salgsår:

1991. 

 

Rederi:  A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg.                                              IMO-nummer: 7707475.

Skibets videre historie:

1978:

I fart /5 Spodsbjerg – Tårs.

1991: 1997:
1998:
2007:

Solgt 19/6 til SFDS af 1991 A/S, et datterselskab af de tidligere ejere.
Overført 1/1 til Scandlines Sydfynske.
I fart 15/5 Bøjden – Fynshav.
Solgt 27/12 til Sydfynske A/S, Rudkøbing. I samarbejde med BornholmsTrafikken videre drives ruten under navnet AlsTrafikken.

2010:
2012:
2013:
2013:
2014:

 

2019:
2021:
2021:

Rederiet ændrer navn til "Danske Færger". Ruten markedsføres derefter under navnet Als Færgen.
Oplagt i Spodsbjerg.
Solgt /1 til firmaet Petersen og Sørensen, Svendborg. Flyttet til Svendborg og omdøbt til "Thor S".
Solgt /2 til Cypern selskabet Ugtrans Terminal Co., Limited, Krinon, Cypern. Afsejlede fra Svendborg 6/3.
Færgen var egentlig rapporteret ophugget i følge Lloyds register, men synes "genopstået" i form af en nybygning fra Sudoremontnyy Zavod værft i Sevastopol, Ukraine (leveret /9 2013) under navnet "Nikolay Aksenenko" (IMO-nummer: 9711250). Den "nye færge" er indsat på ruten Kavkaz - Krym ved Kerchstrædets munding ud mod Azovhavet for det rusiske rederi Anrusstrans.
Overflødiggjort da den nye bro mellem Kershhalvøen (Krim) og Tarmanhalvøen (Rusland) blev åbnet. Oplagt til salg.
Bugseret til Aliaga, Tyrkiet /10.
Sat på standen i Aliaga 5/10, derefter ophugget.


"Thor Sydfyen"
Foto: Postkort.

"Thor Sydfyen" ankommer til Fynshav 23/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" ankommer til Fynshav 23/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" ankommer til Fynshav 23/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" i Fynshav Færgehavn 23/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" i Fynshav Færgehavn 23/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.


"Thor Sydfyen"
Foto: Postkort.

"Thor Sydfyen" i Bøjden 10/2-2008
Foto: Martin Jensen.

"Thor Sydfyen" afsejler fra Bøjden 10/2-2008
Foto: Martin Jensen.

"Thor Sydfyen" ankommer til Fynshav Færgehavn 24/3-2008
Foto: Lars Nielsen.

"Thor Sydfyen" ankommer til Bøjden 17/5-2010
Foto: Peter Therkildsen.

"Thor Sydfyen" anløber lejet i Bøjden 17/5-2010
Foto: Peter Therkildsen.

"Thor Sydfyen" i Bøjden 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" - forreste salon 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" - cafeteria 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Skjoldnæs" & Thor Sydfyen" i Fynshav 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" afsejler fra Fynshav 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" på vej mod Fynshav 25/6-2011
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" oplagt i Spodsbjerg 31/7-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"Thor Sydfyen" oplagt i Spodsbjerg 31/7-2012
Foto: Bernt Skjøtt.
"Nikolay Aksenenko" - "nybygning" fra Sudoremontnyy Zavod værft i Sevastopol, Ukraine 28/9-2013
Foto: Yevgeniy www.shipspotting.com

Tilbage til Spodsbjerg-Tårs
Tilbage til Bøjden-Fynshav
Tilbage til SFDS
Tilbage til Danske Færger