M/F.

”Superflex Bravo”

Hjemsted:

Nyborg.

Kaldesignal:

OVSK.

Byggeår:

1987.

Byggested:

North_East Shipbuilders Ltd. Sunderland.

Byggenr:

3002.

Antal passagerer:

387 (Sommer) 320 (Vinter).

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

170 personbiler eller 16 lastvognstog og 85 personbiler.

Søsat:

8/10-1987. 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

95,03 m.

BT:

4.296.

Hovedmaskine:

10 stk. Cummins-Gensets koblet til 4 azimuth propeller.

Bredde:

15,02 m.

NT:

1.288.

HK:

4.400.

KW:

 2.950.

Dybde:

3,90 m.

Tdw:

     1.330.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1987-1990.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/10-1987

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/12-1987.

Salgsår:

1996.

 

Rederi:  Molarco Shipping A/S, København. Korr.  reder Vognmandsruten Nyborg-Korsør ApS.                     IMO-nummer: 8611623.

Skibets videre historie:

1987:

I fart 1/12 Korsør – Nyborg.

1989:

Ombygget på Fredericia Værft A/S.

1990:

I fart /6 Tuborg havn – Helsingborg.

1991:

Ruten ændret /3 til Tuborg havn – Landskrona.

1993:

Omdøbt /6 til ”Svea Scarlett”.

1993:

Ruten nedlagt /10. Oplagt i Tuborg havn.

1996:

Solgt /6 til Mercandia rederierne, København. Omdøbt til ”Mercandia VIII”.

1996:

I fart 23/6 på Sundbroen Helsingør – Helsingborg.

1997:

Udchartret 15/4 til H-H Ferries, Helsingborg. Navn og fart uændret.

1999:
2001:

2012:

2012:
2012:
2013:
2014:
2015:
2015:
2015:
2016:
2016:
2016:

2018:

2018:
2019:
2022:

Solgt /3 Til H-H Ferries, Danmark.
H-H Ferries solgt til et datterselskab af det svenske Stena Line.
Afsejlede 17/6 fra Helsingborg mod Gedser, hvor færgen indsættes som ekstra godsfærge mellem Gedser - Rostock, da rutens nye færger er forsinkede fra byggeværftet.
I fart som godsfærge mellem Gedser - Rostock fra /6.
Oplagt i Helsingborg /9.
I fart som godsfærge mellem Gedser - Rostock 4/7 - 10/8.
I fart som godsfærge mellem Gedser - Rostock i højsæsonen.
I fart Rødby Havn - Puttgarden fra 15/4 til 8/7.
I fart Gedser -Rostock fra 11/7 til /8.
Oplagt i Helsingør fra /8.
I fart Helsingør - Helsingborg 4/1 til 8/1.
Oplagt i Helsingør fra 9/1.
Bareboat charter til AS Saaremaa Laevakompanii (SLK. Saremaa Shipping OÜ, Kressaare, Estland). I fart /5 til /8: Kuivastu - Virtsu.
I bareboatcharter fra 4/6 til 30/8 til TS Laevad, Estland. I fart mellem Tallinn og øen Saremaa. Midlertidig omflaget til estisk flag. 
Overtaget af ForSea Øresund A/S, Helsingør 25/11.
Udtrartret i sommersæsonen til TS Laevad for fart til øer Saaremaa og Hilumaa.
Overtaget af Molslinjen.



"Superflex Bravo"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Superflex Bravo"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Superflex Bravo"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Superflex Bravo"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Svea Scarlett"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Mercandia VIII"
Foto: Thomas Nørgaard Olesen.

"Mercandia VIII" afsejler fra Helsingborg 8/7-2001
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mercandia VIII" på Øresund 11/10-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mercandia VIII" ankommer til Helsingborg 11/10-2003
Foto: Bernt Skjøtt.

"Mercandia VIII" i Helsingør 1/5-2008
Foto: Bernt Skjøtt.
Herover: "Mercandia VIII" ankommer til Gedser for første gang 17/6-2012
Foto: Anders Madsen.

Tilbage til Mercandia
Tilbage til Vognmandsruten