M/F.

”Knudshoved”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

OYND.

Byggeår:

1961.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

352.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

30/4-1960.

Antal køretøjer:

200 personbiler.

Søsat:

7/10-1960.

Antal jernbanevogne:

30 godsvogne.

Længde:

109,16 m.

Brt:

3.882

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 750VBF90.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

1.233

HK:

8.700.

KW:

5.819. 

Dybde:

4,60 m.

Tdw:     1.053

Fart i knob:

16,0

Prøvetur:

9/3-1961.

Periode i fart:

1961 - 1997.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/3-1961.

Sidste tur:

13/7-1997.

 

Indsat:

15/3-1961.

Salgsår:

1997.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 5190379.

Skibets videre historie:

1961:

Afleveret 15/3 til DSB, og i fart Korsør-Nyborg. Færgen er konstrueret, således at den kunne sejle som 2 dæks bilfærge på Halsskov-Knudshoved ruten og som jernbanefærge mellem Korsør og Nyborg, idet Knudshoved på det nederste vogndæk havde 3 jernbanespor.

1963:

Ombygget på Helsingør Værft, således at den også kunne benyttes på Rødby-Puttgarden overfarten. Rulleportene I agterenden blev gjort bredere, og sporarrangementet ændret, så det blev muligt at rangere vogne ind og ud over agterenden, hvilket var nødvendigt i Puttgarden. Desuden blev den agterste salon på promenadedækket udvidet, idet en del af soldækket blev inddraget, så der kunne indrettes et supermarked med toldfri varer. Senere blev denne salon yderligere udvidet.

1994:

Fik monteret en ny “klap” bovport og en intern rampe mellem øverste og nederste bildæk, hvilket var nødvendigt da færgen blev indsat på Gedser-Rostock.

1997:

Sejlede 13/7 sin sidste officielle tur som bilfærge Knudshoved-Halsskov, herefter oplagt standby i Korsør.

1997:

Solgt/ 12 til det engelske selskab Regent Sea Projects.

1997:
1998:

Afsejler 24/12 fra Nyborg mod Indien for ophugning.
Ankom til Alang, Indien 10/2, hvorefter ophugningen blev påbegyndt.



"Knudshoved" søsættes fra Helsingør Skibsværft 7/10-1960
Foto: Postkort.

"Knudshoved" som nybygning
Foto: Postkort.

"Knudshoved" ankommer til Knudshoved Færgehavn netop som "Broen" afsejler
Foto: Postkort.

"Knudshoved" på vej over Storebælt
Foto: Postkort.

"Knudshoved" på vej ind i Halsskov Færgehavn
Foto: Postkort.

"Knudshoved" - nu med toldfri supermarked agter
Foto: Postkort.

"Knudshoved"
Foto: Postkort.

"Knudshoved" med guillotine port fra 1994
Foto: Postkort.
 
Herover: "Knudshoved" oplagt ved fæstningen i Korsør 11/10-1997
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Halsskov-Knudshoved
Tilbage til Rødby-Puttgarden