M/F.

”Sprogø”.

Hjemsted:

Korsør.

Kaldesignal:

OWPY.

Byggeår:

1962.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

360.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

172 personbiler.

Søsat:

5/1-1962.

Antal jernbanevogne:

30 godsvogne.

Længde:

109,16 m.

Brt:

3.836.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type DM 750 VBF 90.

Bredde:

17,70 m.

Netto:

1.294.

HK:

8.700.

KW:

  5.819.

Dybde:

4,60 m.

Tdw:

    1.280.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

/6-1962.

Periode i fart:

1962-1998.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/6-1962.

Sidste tur:

14/2-1998.

 

Indsat:

 

Salgsår:

2000.

 

Rederi: Danske Statsbaner, København.                                                                         IMO-nummer: 5337202.

Skibets videre historie:

1962:

I fart på Storebælt. Færgen har sejlet på begge overfarter, men dog mest som bilfærge på Halsskov – Knudshoved.

1995:

Overført 1/1 til DSB Rederi.

1997:

Overført til Scandlines.

1997:

Oplagt standby i Korsør.

1998:

Sejler sidste tur på Storebælt 14/2.

1998:

Storebæltsbroen åbnes for biler 14/6, samme dag nedlægges Halsskov-Knudshoved overfarten. Færgen bliver efter et kort værftsbesøg i Svendborg lagt op i Nakskov.

2000:  
2000:
2001:
2004:

Solgt 12/2 til Tabuk Shipping, Jeddah, Saudi Arabien. Omdøbt til ”Duba 2000”. Inden afrejsen mod Suez, var færgen en tur omkring Grenaa, hvor den fik påmonteret bovporten fra den skrottede Østersøfærge, ”Danmark”.  
Indsat på en rute mellem Port Safaga i Egypten og Dubai i De Forenede Arabiske Emirater.
Registreret under Mohamed Abdulla S. Algaridh, Jeddah, Saudi Arabien.
Solgt til indisk ophugningsfirma. Omdøbt til "Duba". Ankom 16/10 til Alang, Indien for ophugning.



"Sprogø"
Foto: Postkort.

"Sprogø" ankommer til Knudshoved 
Foto: Bernt Skjøtt.

"Sprogø" oplagt i Nakskov 20/3-1999
Foto: Bernt Skjøtt.

"Duba 2000"
Foto: Dirk Stachely.

Tilbage til Halsskov-Knudshoved