M/S.

”Bolivia”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUKU.

Byggeår:

1945.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

211.

Besætning:

 

Køl lagt:

30/4-1941.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

22/4-1942.

Antal  reefers:

 

Længde:

114,00 m.

Brt:

4.642.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 850-VF-90.

Bredde:

15,42 m.

Nrt:

3.496.

HK:

2.650 bhk.

KW:

1.950.

Dybgang:

7,04 m.

Tdw:

6.65.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

6/9-1945.

Periode i fart:

1945 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/8-1943.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

7/9-1945.

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5047651.

Skibets videre historie:

1943:

Ankom 2/8 til København for oplægning.

1944:

Bugseret til Holbæk Fjord 27/4 og oplagt indtil slutningen af 2. verdenskrig.

1945:

Returneret til byggeværftet 23/6.

1945:

Afsejlede fra værftet 1/9 mod København, hvortil skibet ankom næste dag.

1945:

Afsejlede fra København 7/9 mod Huelva.

1945

-1946: Hovedsalig i fart København – Syd Amerika.

1946

-1964: Hovedsalig i fart København – Nord Amerika.

1948:

En returrejse København – Trinidad.

1949:

En returrejse Danmark – Spanien.

1950:

Periodevis i fart København – Antwerpen – Levanten,

1956

-1957 og 1959: Periodevis i fart København – Syd Amerika.

1958

-1960: I fart for Nordana Line.

1964:

Ankom til København 6/10, derefter oplagt.

1964:

Solgt 3/12 til Imextracom Etablissement. Omdøbt til ”Afelion”.

1967:

Overtaget af Navigation Maritime Bulgare, Varna. Navn uændret.

1970:

Omdøbt til ”Vratza”.

1973:

Ankom1/4 til Split for ophugning hos Brodopas.

 


"Bolivia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til DFDS