M/S.

”Ficaria”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OYET.

Byggeår:

1951.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

305.

Besætning:

 

Køl lagt:

5/4-1951.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

10/8-1951.

Antal  reefers:

 

Længde:

101,10 m.

Brt:

1.811.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 850-VF-90.

Bredde:

14,03 m.

Nrt:

855.

HK:

2.550 bhk.

KW:

 

Dybgang:

5,59 m.

Tdw:

2.428.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1951 – 1971.

Ex. Navne:

 

Leveret:

7/12-1951.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

12/12-1951.

Salgsår:

1972.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5114557.

Skibets videre historie:

1951:

Jomfruturen 12/12 gik fra København til London via Aarhus.

1951

-1952: I fart København – Aarhus – london.

1952

-1969: Fart hovedsalig Danmark – Storbritannien med landbrugsprodukter.

1970:

I fart København – Antwerpen – Levant.

1971:

Ankom 26/1 til København fra Tanger for oplægning.

1972:

Solgt 28/4 til Sweet Lines Inc., Cebu City, Philippinerne. Omdøbt til ”Sweet Lord”.

1972:

Ombygget til kombineret last og passagerskib.

1974:

Omdøbt til ”Sweet Land”.

1979:

Grundstødt og sunket16/4 under en tyfon nær Romblon. Senere hævet.

1981:

Strandet 5/7 på Sepoc Point, Maricaban Island. Passagererne overført til ”Sweet Grace” og ”Wilcon II”. Senere erklæret total forlist.



"Ficaria"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Ficaria" i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.

"Ficaria" Upper Pool, London 30/6-1968
Foto: Bob Scott.

"Ficaria" Greenwich, London 10/7-1968
Foto: Svend Raether.

"Ficaria" i London 10/7-1968
Foto: Svend Raether.

Tilbage til DFDS