S/S.

”Hjortholm”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NPKC/OUHA.

Byggeår:

1905.

Byggested:

Wood, Skinner & Co. Ldt., Newcastle-on-Tyne, England.

Byggenr:

126.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

29/6-1905.

Antal  reefers:

 

Længde:

79,74 m.

Brt:

1.471.

Hovedmaskine:

1 stk. dampmaskine.

Bredde:

11,70 m.

Nrt:

866.

HK:

800 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,27 m.

Tdw:

2.495.

Fart i knob:

8,5.

Prøvetur:

1/9-1905.

Periode i fart:

1920 – 1935.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/9-1905.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Sunket:

1935.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                                       IMO-nummer:

Skibets videre historie:

1905:

Leveret til 1/9 til Dampskibsselskabet Steam (Johnsen & Jeppesen), København.

1909:

Solgt 3/8 til Dampskibsselskabet Codan A/S, København. Ingen navneændring.

1913:

Rederiet trådt i likvidation.

1917:

Solgt 24/2 til A/S Dampskibsselskabet Gorm, København.

1918:

Opbragt 16/7 af den tyske U-båd UB-123. Senere frigivet.

1920:

Solgt 6/5 til DFDS, København. Overtaget 18/7 i København.

1921:

-1935: Fart hovedsalig Baltikum – København – Liverpool – Manchester – Swansea.

1923:

Under rejse 24/12 mellem Maryport – København strandet ved Skagen.

1924:

Fri af grunden og slæbt til Frederikshavn for reparation. Tilbage i fart 18/4.

1935:

Under rejse 26/1 mellem Bramborough – Swansea sank skibet efter at have kollideret med M/S ”Clan MacDougall” af Glasgow. Senere hævet.

1935:

Kondemneret 5/3. Vraget solgt til Edward F. Riis Llanelly for ophugning.

 


 
"Hjortholm"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS