S/S.

”Kentucky”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NPHG/OYPB.

Byggeår:

1905.

Byggested:

The Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Port Glasgow.

Byggenr:

262.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

5/5-1905.

Antal  reefers:

 

Længde:

93,27 m.

Brt:

2.130.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,77 m.

Nrt:

1.350.

HK:

1.250 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,70 m.

Tdw:

3.760.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 - 1951

Ex. Navne:

”Generalkonsul Pallisen”

Leveret:

/5-1905.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1953.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5521412.

Skibets videre historie:

1905:

Leveret /5 til A/S Det Dansk Russiske Dampskibsselskab, København under navnet ”Generalkonsul Pallisen”.

1920:

Solgt uden 7/4 uden navneændrig til DFDS, København. Overtaget 7/12 i New York.

1921:

Ankom 14/7 til København, derefter oplagt til 3/2-1922.

1923:

Omdøbt 13/11 til ”Kentucky”

1945:

Beslaglagt 25/3 af den tyske besættelsesmagt.

1945:

Tilbageleveret til DFDS 10/4.

1951:

Ankom 11/3 til Aalborg for oplægning.

1952:

Efter dokning og oplægning i Helsingør slæbt til København 28/8.

1953:

Solgt 29/7 til Compania de Navigacion Costaricense Ltda., Puerto Limon. Omdøbt til ”Lugano”.

1957:

Solgt uden navneændring til Compania de Navegacion San Rocco, Panama.

1959:

Solgt uden navneændring til Dorset Shipping Corp., Panama.

1962:

Solgt uden navneændring til Cia de Navigation Meridional S.A., Beirut.

1964:

Ankom 3/8 til BRODOSPAS, Split for ophugning.

 

 



"Generalkonsul Pallisen"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Kentucky"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Lugano"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS