M/S.

”Paraguay”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUUP.

Byggeår:

1944.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

274.

Besætning:

 

Køl lagt:

14/11-1942

Antal TEU’s:

 

Søsat:

2/4-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

114,00 m.

Brt:

3.565.

Hovedmaskine:

1 st. B&W 850-VF-90.

Bredde:

15,42 m.

Nrt:

2.064.

HK:

2.550 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,80 m.

Tdw:

5.642.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1945 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/4-1944.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

21/8-1945.

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5270478.

Skibets videre historie:

1944:

Efter aflevering skulle skibet lægges op i Holbæk Fjord. Under slæb blev skibet ramt af en mine. Returneret til byggeværftet for reparation.

1944:

Afsejlede 8/6 fra byggeværftet efter endt reparation mod Holbæk Fjord for oplægning, som varede til slutningen af krigen.

1945:

Returnerede 18/6 til byggeværftet. Endelig afleveret 11/8.

1964:

Ankom 13/11 til København for oplægning.

1964:

Solgt 14/12 til Triton Tramping Corporation (Overland Trust Bank), Monrovia. Overtaget 17/12 af de nye ejere og omdøbt til ”Triton Trader”.

1971:

Ankom 10/12 til Cartagena, Spanien for ophugning.

1972:

Ophugget hos D. Francisco Timertz.



"Paraguay"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS