M/T.

”Annam”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXYN.

Byggeår:

1958.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

150.

Besætning:

49.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

20/6-1958.

Antal  reefers:

 

Længde:

170,24 m.

Brt:

12.499

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 874VTBF-160.

Bredde:

21,95 m.

Nrt:

7.221

HK:

11.200 ihk-10.000 bhk .

KW:

 

Dybde:

11,98 m.

Tdw:

    18.530

Fart i knob:

16,0

Prøvetur:

22-23/10-1958. 

Periode i fart:

1958 – 1965.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/10-1958.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1965.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5018820.

Skibets videre historie:

1958:   











1965:
1967: 
1982:
1995:

"Annam" var det første i en serie af 4 tankskibe, som ØK havde i ordre på Nakskov Skibsværft. Skibet blev navngivet af den thailandske ambassadørs datter Vasna Virajakar. "Annam" var udstyret med 9 centertanke og 12 sidetanke, som kunne rumme ialt 895.000 kubikfod. Det havde fire dampdrevne lastpumper, hver med en kapacitet på 500 tons i timen. Damp til lastoliepumper, lastopvarmning og dæksmaskineri kom fra 2 stk. AVA evaporations-kedler. Hovedmaskineriet bestod af en 8-cylindret turboladet B&W 2-takts omstyrbar krydshovedmotor med motornummer 6230. Motoren havde en ydelse på 11.200 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min. Ved 85% motorbelastning var servicefarten 16 knob i henhold til kontrakten. Hovedmotorens smøreolie- og kølevandspumer blev drevet fra hovemotorens mellemaksel via en IMO pumpe/motor. Hjælpemaskineriet bestod af 2 stk. dieseldrevne vekselstrømsgeneratorer hver på 250 kVA og en turbogenerator på 350 kVA
Beboelsen var som normalt i tankskibe indrettet for kaptajn og dæksofficerer i midtskibs brohus og for maskinofficerer og den øvrige besætning i overbygningen agter. Alle kamre for den voksne besætning var eenmandskamre. Besætningen var på ialt 49 mand plus 2 aspiranter.
Efter prøveturen afsejlede "Annam" via Kielerkanalen til den Persiske Gulf for at hente sin første olielast.
"Annam" var i 5 år bortforpagtet til British Petroleum Co. (BP).
Solgt d. 1/4 til South African Marine Corporation (Safmarine) og kom under sydafrikansk flag med navnet ”Tafelberg”.
Solgt efter ombygning i Durban  til den sydafrikanske marine.
Voldsom kollision med en sydafrikansk fregat.
Ophugget.

   

annam_1958_02.jpg (156939 byte)
"Annam" søsættes 20/6-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
annam_1958_03.jpg (52489 byte)
"Annam" netop søsat 20/6-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
annam_1958_04.jpg (37562 byte)
"Annam" umiddelbart efter søsætning 20/6-1958
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
annam_1958_05.jpg (49837 byte)
"Annam" på prøvetur lastet
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Annam"
Foto: Postkort.

"Annam" i europæisk havn engang i 60érne
Foto: Chris Howells arkiv.

"Tafelberg" i Durban
Foto: Trevor Jones/Chris Howell´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni