M/S.

”Arosia”

Hjemsted:

København

Kaldesignal:

OUNO5.

Byggeår:

1990.

Byggested:

Mitsui Eng. & Shipbuilding Co., Chiba, Japan.

Byggenr:

1363.

Besætning:

21.

Køl lagt:

7/9-1989.

Antal TEU’s:

4.000.

Søsat:

16/3-1990.

Antal  reefers:

486.

Længde:

294,06 m.

Brt:

49.874.

Hovedmaskine:

1 stk. Mitsui MAN-B&W 10K90MC-C.

Bredde:

32,20 m.

Nrt:

31.357.

HK:

55.900 bhk.

KW:

 

Dybde:

12,50 m.

Tdw:

52.100.

Fart i knob:

28,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1990 – 1993.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/7-1990.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

/7-1990.

Salgsår:

1993.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 8904111.

Skibets videre historie:

1990:







19
93:

Hovedmaskineri: 1 stk. 10-cyl. 2-takt omstyrbar Mitsui-B&W dieselmotor.. Motornummer 3065.
Motorens maksimale ydelse var 55.900 BHK ved 104 o/min. Servicefarten ifølge kontrakten var 28 knob.
Hovedmotoren var en helt ny type, som under prøvekørslerne havde en del vanskeligheder med bl.a. svingningsproblemer. Som følge af et højt middeltryk og et relativt lavt omdrejningstal var det nødvendigt at koble to vandbremser i tandem for ikke at operere udenfor vandbremsernes ydelsesområde.
"Arosia"s første prøvetur måtte afbrydes, efter det under under motorens opkørsel i åbent farvand skete det, at en ekspansionsbælg i udstødssystemet eksploderede. Det var ikke muligt at fremskaffe en reservebælg og skibet måtte returnere til værftet uden at kunne gennemføre fartprøverne. Først et par uger senere kunne den resterende del af prøveturen gennemføres.
Solgt 1/6 til Maersk Co. England. Omdøbt til ”Marstal Mærsk”

1994:

Overført 1/1 til AP Møller, Danmark. Navn uændret.

2003:
2007:

2009:
2011:
2013:
2013:

Overført 1/9 til AP Møller, Singapore. Omdøbt til ”Maersk Merlion”.  
Overført /2 til MISC Berhad, Malaysia. Omdøbt til "MISC Merlion".

Omdøbt til "Maersk Merlion".
Solgt /4 til Diana Containerships, Grækenland med tilbagecharter til Mærsk Line i en to års periode.
Omdøbt til "Merlion"
Solgt Til ophugning i Alang, Indien, hvortil skibet ankom 8/6.


  arosia_1990_04.jpg (86150 byte)
"Arosia" i byggedokken
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
arosia_1990_03.jpg (59282 byte)
"Arosia" i byggedokken
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
arosia_1990_05.jpg (119780 byte)
"Arosia" hovedmotor
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
arosia_1990_06.jpg (107038 byte)
"Arosia" navngivnings ceremoni
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
arosia_1990_07.jpg (67554 byte)
"Arosia" agter
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
arosia_1990_08.jpg (68846 byte)
"Arosia"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Marstal Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Marstal Mærsk"
Foto: Frans Sanderse.

"Marstal Mærsk"
Foto: Dennis Shum.

"Marstal Mærsk"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Maersk Merlion"
"Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Maersk Merlion"
Foto: Dennis Shum.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk