M/S.

”Australien”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1915.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark

Byggenr:

300.

Besætning:

39 (10 passagerer).

Køl lagt:

9/10-1914.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

26/6-1915.

Antal  reefers:

 

Længde:

124,97 m.

Brt:

5.259.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 6250-X.

Bredde:

16,76 m.

Nrt:

4.911.

HK:

3.100 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,77 m.

Tdw:

9.021.

Fart i knob:

11,25.

Prøvetur:

14/8-1915.

Periode i fart:

1915 – 1940.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/8-1915.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

16/8-1915.

Salgsår:

 

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5603876.

Skibets videre historie:

1940:

På rejse til Singapore opbragt af franske torpedojagere efter afsejling fra Zeebrügge 9/5. Skibet blev først ført til Dunkerque og derefter Le Havre, hvor skibet kom under fransk flag - dog stadig med dansk besætning. Senere blev skibet ført til Brest.

1940:

Afsejler 30/5 mod Saigon, undervejs anløbes Dakar for bunkring. Det lykkedes dog ikke at skaffe bunkers. Ved Frankrigs kapitulation lå skibet derfor stadig i Dakar. Under engelsk flådeangreb 23/9 blev skibet ramt af et granatfragment, som knuste et af spillene.

1941:

Den danske besætning tvunget fra borde 28/5, hvorefter skibet blev overladt til fransk besætning. Da den danske besætning sejler ud af Dakar på en passagerbåd 3/6 ser de for første gang navnet "Saint Adolphe” malet på skibssiden. Navneskiftet må have fundet sted inden for perioden 28/5 - 3/6. Et daværende dansk besætningsmedlem udtalte: "Da vi passerede "Australien", som lå ude på reden, havde den fået navneforandring. På skibssiderne for og agter var der malet franske flag, og midtskibs stod med store bogstaver "Saint Adolphe". Om det var til ære for Hitler, fik vi aldrig at vide. Skibet skulle for øvrigt afsejle 7/6 mod Marseilles. Det var med blødende hjerter vi sagde farvel. For os var det stadig "Australien"."
Skibet sejlede videre med fransk besætning, bestyret af rederiet Chargeurs Réunis". I Marseilles blev skibet overgivet til Tyskland, derefter overgivet til Italien og omdøbt til "Cuma", dog med tysk besætning og muligvis under tysk flag

1942:

Bombet 3/3 af engelske fly i Palermo, hvorefter skibet brækkede over og sank i havnen.


 
"Australien" ankommer til København
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Australien" under konvojsejlads i Kattegat /2-1940
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Australien"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni