S/S

”Bandon”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  NRBV.

Byggeår:

1909

Byggested:

Barclay, Curle & Co., Glasgow, Skotland.

Byggenr:

474.

Besætning:

32 (6 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

100,58 m.

Brt:

3.408.

Hovedmaskine:

1 stk dampmaskine.

Bredde:

14,33 m.

Nrt:

2.182.

HK:

1.450 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,10 m.

Tdw:

    4.950.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1909 – 1916.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1916.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 1148934.

Skibets videre historie:

1909:

”Bandon” var speciel indrettet til Kompagniets rute Europa – Bangkok.

1914:

Ombygget til motorskib.  1 stk. 6 cyl. 4 takts B&W på i alt 1.650 ihk.

1916:

Solgt til den norske regering. Omdøbt til ”Folkvard”. Disponeret af Klosters Rederi, Oslo.

1920:

(Ca.) Solgt til S. O. Stray & Co., Oslo. Omdøbt til ”Sogndal”.

1924:

Tilbagesolgt til Klosters Rederi. Atter omdøbt til ”Folkvard”.

 

Solgt? til A. Weir & Co., Glasgow, (Bank Line). Omdøbt til “Solafric”.

1935:

Solgt til ophugning i Gent.



"Bandon"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Bandon"
Foto: Arkivbillede.

"Solafric"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni