M/S.

”Boringia”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

  OYBE.

Byggeår:

1930.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

560.

Besætning:

56 (40 passagerer).

Køl lagt:

15/6-1929. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/12-1929.

Antal  reefers:

 

Længde:

129,54 m.

Brt:

5.821.

Hovedmaskine:

2 stk. 7 cyl. 4 takts B&W diesel type: 7630-S.

Bredde:

17,38 m. 

Nrt:

3.606.

HK:

6.700 ihk. - 5.000 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,98 m.

Tdw:

    8.150.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

12/4-1930. 

Periode i fart:

1930 - 1942.

Ex. Navne:

 

Leveret:

12/4-1930.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

15/4-1930.

Forlist:

1942. 

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 1173047.

Skibets videre historie:

1930:

1939:
Afsejling på jomfrurejsen fra København på Bangkok-ruten fandt sted 15/4 og skibet opererede udelukkende på denne rute indtil 2. verdenskrigs udbrud.
Skibet lå i Port Said på sin 28. udgående rejse 3/9. Rejsen fortsattes planmæssigt. Den eneste afvigelse var et anløb af Weymouth i slutningen af november for kontrabande-kontrol på den hjemgående rejse. "
1940:













1941:
1942:
Boringia" var udlosset i København 4/1 og havde derefter et længere ophold på Nakskov Skibsværft. Skibet afsejlede igen fra København på Bangkok-ruten 21/3. Det anløb som sædvanligt Marseilles og ankom denne gang 7/4. Det lå fortsat i havnen 9/4 og fik ikke lov til at fortsætte rejsen. En officiel beslaglæggelsesrapport blev udstedt af de franske myndigheder 18/4. Skibet kom under fransk flag og lastede i Marseilles en ladning til Saigon. Inden afsejlingen kom en fransk kaptajn og en afdeling marinesoldater om bord som prisemandskab. De skulle gøre rejsen med til Saigon. 20/6 ankom "Boringia" til Singapore, og skibet lå stadig hér, da Frankrig to dage senere kapitulerede. Foreløbig blev skibet liggende, men 26/6 blev kaptajnen af de franske repræsentanter beordret til at forlade Singapore og fortsætte til Saigon. Efter at have rådført sig med ØK's Singapore-kontor og de britiske myndigheder, bestemte kaptajnen sig for at nægte at følge de franske ordrer, og skibet blev liggende i Singapore. Her blev det den 6/7 formelt tilbageholdt af de britiske myndigheder. Efter aftale mellem kaptajnen og repræsentanten fra The British Ministry of Shipping blev skibet 24/7 beslaglagt af briterne og kom under engelsk flag. Det fik hjemhavn i Glasgow. Kort efter afsejlede det mod England og passerede Cape Town 10/9.
Efter ankomsten til England indsattes skibet i farten til Ægypten og Indien. Der savnes nøjagtige data for skibets bevægelser, men det passerede Cape Town som følger: 24/12 østgående på vej til Ægypten. - 
- /4 vestgående på vej til England.- 16/7 østgående på vej til Indien.- 19/10 vestgående på vej til England - 
- 14/3 østgående på vej til Ægypten. Nogle måneder senere var skibet på vej tilbage til England med en ladning bomuld. Det afgik fra Cape Town 31/7. D. 2/8  klokken 22 kolliderede "Boringia" med det britiske skib s.s. "Kalena" som sank. Begge skibe sejlede med blændede lanterner og i tvangsrute. "Boringia" reddede hele det britiske skibs besætning og returnerede til Cape Town, hvor en del ovenbords skader måtte repareres.
Efter reparationen afsejlede skibet 7/10. Kort efter afsejlingen - samme aften kl. 23:55 - blev "Boringia" ramt at en torpedo affyret fra den tyske u-båd U-159 under kommando af kaptajnløjtnant Helmuth Witte. "Boringia"s besætningsmedlemmer i alt 50 personer måtte gå i bådene, men medens dette foregik, blev der affyret endnu en torpedo, som knuste 2 af redningsbådene, hvorved 25 besætningsmedlemmer blev dræbt Positionen var 130 sømil VSV for Afrikas sydspids. De overlevende blev efterhånden bjærget af de redningsbåde, der ikke var ødelagt. De i alt 35 mand, der havde overlevet torpederingerne, blev nogle timer senere taget om bord i et britisk skib. Omkring en time efter at have taget de overlevende fra "Boringia" om bord, blev det britiske skib "Clan MacTavish" torpederet og yderligere 7 mand fra "Boringia" omkom. De overlevende fra begge skibe blev taget op af et andet britisk skib og landsat i Cape Town. Af de i alt 36 danske søfolk på "Boringia" omkom 15. 


"Boringia" Generalarrangement
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

"Boringia" Søsætning 31/12-1929
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boringia" - netop søsat
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boringia" afsejler på jomfrurejse
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Boringia"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Boringia" med nationalitetsbemaling
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni