M/S.

”Falstria”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWTO.

Byggeår:

1945

Byggested:

A/S Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

98.

Besætning:

70 (60 passagerer).

Køl lagt:

28/3-1940. 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

4/4-1941.

Antal  reefers:

 

Længde:

129,54 m.

Brt:

6.993.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 662WF-120/40.

Bredde:

19,20 m.

Nrt:

4.234.

HK:

7.250 ihk. - 5.880 bhk.

KW:

 

Dybgang:

10,97m.

Tdw:

    8.400.

Fart i knob:

15,2

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1945 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

11/11-1941.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

30/11-1945. 

Salgsår:

1964.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 5511231.

Skibets videre historie:

1941:















1945:







1946:

1947:
1949:


1953:

1958:

1964:

"Falstria" blev færdiggjort under den tyske besættelse af Danmark. Efter afleveringen blev det efterfølgende oplagt i Nakskov.
"Falstria" var et kombineret last- og passagermotorskib med fire master og uden skorsten.  Lastrumskapaciteten var 485.600 kubikfod plus 1115 cft i køle/fryserum.
Skibet var indrettet med 5 lastrum, hvoraf nr. 1 og 2 havde to mellemdæk og de øvrige et mellemdæk, det havde 5 luger med følgende forløb: 1 – 2 – B – 3 – M – 4 – 5. Laste- lossegrejet bestod af 10 stk. 5-tons, 1 stk. 10-tons, 1 stk. 40-tons bomme samt 4 stk. 3-tons kraner.
Apteringen var oprindeligt indrettet for 60 passagerer i 10 enkeltkamre, 16 dobbeltkamre og 6 tripelkamre.
Besætningen på ialt 70 mand var fordelt med 20 på dækket, 15 i maskinen, 34 i restauranten og 1 læge.
Hovedmaskineriet bestod af et stk. 6-cylindret B&W 2-takts dobbeltvirkende omstyrbar krydshovedmotor med trykforstøvning,  motornummer 3267.
Cylinderdiameter 550 mm. Slaglængde 1200 mm. Gliderdiameter 550 mm. Gliderslaglængde 400 mm.
Ved 120 o/min og et indiceret middeltryk på 6,71 kg/cm2 og 6,18 kg/cm2 i henholdsvis top og bund kunne motoren udvikle 7250 IHK / 5880 BHK.
Skibets servicefart ifølge kontrakten var 15,2 knob med et brændselsolieforbrug på 25 tons i døgnet.
"Falstria" var kontraheret med henblik på indsættelse på Bangkok-ruten som erstatning for det forliste "Alsia".
Det skulle vise sig at blive det sidste af de ”hvide både” med stor passageraptering.
Skibet blev færdiggjort under krigen og lagt op ved værftets kaj ud for kontorbygningen i Nakskov d. 11/11.
Det var da færdigt, bortset fra enkelte maskindele.
"Falstria" blev senere forhalet til Slotø og var et af de tre ØK-skibe, der i maj 1945 blev beskadiget af under et RAF bombeangreb.
Skibet blev formelt afleveret til ØK i november, hvor det blev sat i operation med transport af såvel gods som passagerer fra østkysten af USA til Danmark.
Afsejling på jomfrurejsen fra København fandt sted d. 30/11. Rejsen gik til New York og derfra videre til Argentina. Herfra returnerede skibet til Danmark.
Herefter fulgte i perioden fra marts til november 1950, 29 rejser mellem København og New York, undertiden med anløb af andre havne på USA’s østkyst navnlig Baltimore. På den hjemgående rejse ofte med anløb af Gdynia i Polen eller andre havne.
D. 27/3 blev "Falstria" i Københavns havn benyttet til en middag i anledning af ØK’s 50-års jubilæum.
Med afgang fra København i december, blev skibet for første gang indsat på den rute, det var bygget til – Bangkok-ruten. Det fortsatte på denne rute i to år, indtil det i 1951 igen blev indsat på ruten til New York, hvor det gjorde yderligere 12 rejser.
Tilbage til Bangkok-ruten og forblev nu på denne rute, kun afbrudt af en enkelt rejse på Pacific-ruten, indtil det i 1964 blev solgt.
D. 23/5 var "Falstria" rammen om en souper for 250 gæster i Bangkok med Prins Axel i spidsen for at fejre 100-års dagen for den første handels-, venskabs- og navigationskontrakt mellem Danmark og Thailand.
Solgt til Embajada Co. Nav. SA. Skibet fik herefter navnet "Vetyr", og levering til de nye ejere og flagskifte til Panama-flag fandt sted i København d. 26/10
På den efterfølgende rejse til Østen blev skibet solgt til ophugning i Japan og ankom til Onomichi d. 25/12.

 

 



Nakskov Skibsværft nybygning nr. 98
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Falstria" tegning af hovedmotor
Fra Poul Tingleff´s arkiv.
falstria_1945_10.jpg (88983 byte)
"Falstria" plantegning
Fra Poul Tingleff´s arkiv.

"Falstria" manøvrepladsen
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Falstria" oplagt i Nakskov 11/4-1942
Foto: Michael Olsen´s arkiv.

"Falstria"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Falstria"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
falstria_1945_12.jpg (60105 byte)
"Falstria"
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.
falstria_1945_11.jpg (87912 byte)
"Falstria" som "juleskib" i Københavns frihavn 1946
Foto: Poul Tingleff´s arkiv.

"Falstria"
Foto: Postkort.

"Falstria"
Foto: Postkort.

"Falstria" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Falstria"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni