M/S.

Iberian Reefer”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OYXM.

Byggeår:

1968.

Byggested:

Compania Euskalduna, Bilbao, Spanien.

Byggenr:

209.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/8-1967.

Antal  reefers:

 

Længde:

134,27 m.

Brt:

4.366.

Hovedmaskine:

1 stk. Sulzer/Bilbao type 6RD76.

Bredde:

17,20 m.

Nrt:

2.261.

HK:

9.462 bhk.

KW:

7.061.

Dybgang:

7,11 m.

Tdw:

5.123.

Fart i knob:

20,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1972 – 1974.

Ex. Navne:

Plencia”.

Leveret:

1/2-1968.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1974.

 

Rederi: Rederiet Ocean A/S, J. Lauritzen, København                                                   IMO-nummer: 6724555.

Skibets videre historie:

1968:

Leveret 1/2 til Naviera vizcayna S.A., Bilbao under navnet ”Plencia”.

1972:

Solgt 27/9 til Rederiet Ocean A/S, København. Omdøbt til ”Iberian Reefer”. Hjemhavn Esbjerg.

1974:

Solgt 21/6 til Scout Shipping Co Inc, Monrovia. Hjemhavn Monrovia. Korr. reder: J. Lauritzen.

1979:

Solgt til National Justice Compania Naviera S.A. Korr. reder: Comninos Bros Shipping Co S.A., Piræus. Omdøbt til “Ikarian Reefer” Hjemhavn Piræus.

1985:

Ramt af brand 12/4 på position 07,38 N, 13,08 W ca. 50 nautiske mil syd for Freetown under rejse fra Rostock til Abidjan. Efter brandbekæmpelse opankret afventende hjælp. Senere erklæret uegnet til genopbygning og slæbt til Spanien for ophugning.

1985:

Slettet af skibsregistret 11/10.

 


"Plencia" på vej gennem Kielerkanalen 1969
Foto: Hans-Wilhelm Delfs.

"Iberian Reefer" i britisk havn 1974
Foto: Ray Perry.

"Iberian Reefer" i Auckland 1974
Foto: Chris Howell.

"Iberian Reefer" i britisk havn 1975
Foto: Ray Perry.

"Iberian Reefer" i Bluff, New Zealand
Foto: M. Downes. Fra Chris Howell´s arkiv.

"Ikarian Reefer"  i Fremantle /3-1980
Foto: John Kent.

Tilbage til J. Lauritzen.