M/T.

”Aase Mærsk”

Hjemsted:

Nyborg.

Kaldesignal:

NJBF/OYRE.

Byggeår:

1930

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark

Byggenr:

41.

Besætning:

35.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

25/6-1930.

Antal  reefers:

 

Længde:

124,08 m

Brt:

6.184.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 takts B&W type 6300-S.

Bredde:

16,67 m.

Nrt:

3.636.

HK:

2.850 ihk.

KW:

 

Dybgang:

9,27 m

Tdw:

8.950.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1930 – 1960.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/9-1930.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1960.

 

Rederi: Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                                IMO-nummer: 1174208.

Skibets videre historie:

1931:

Tonnagen øget til 9.605 tdw.

1940:

Ankom 7/4 til Suez. Derefter eskorteret til Port Said og Alexandria, og derefter Haifa.

1940:

Beslaglagt 24/4 i Haifa af de engelske myndigheder.

1940:

D. 14/5 blev skibet officielt overtaget af MOWT med C.T. Bowring & Co., London som bestyrer. Indregistreret i Aden og indsat i fast fart med brændstofforsyning til Suez.

1940:

D. 28/8 blev besætningen sat i land og udskiftet med en britisk besætning. Da den senere mulighed for flagskifte til Dannebrog forudsatte dansk kaptajn og overvejende dansk besætning, sejlede skibet under britisk flag resten af krigen.

1946:

Tilbageleveret 12/1 i Colombo.

1950:

Indsat i engelsk kystfart.

1954:

Under rejse 9/2 til Cardiff kom skibet i Bristol kanalen ind i tætte tågebanker og ramte med stævnen ind i det engelske skib ”Ivor Isobel”. Herved fik skibet en del af stævnen trykket ind og slået i stykker.

1954:

D. 19/3 måtte skibet anmode om bugser assistance ud for øen Isle of Wight, da det fik rorskade under rejse til Fawley.

1956:

Oplagt i København indtil 1957.

1960:

Solgt 21/12 til ophugning hos Thos W. Ward, Preston.

 


"Aase Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Aase Mærsk" ved Themsens udmunding engang i 1950érne
Foto: Ken Smith.

"Aase Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk