T/S.

”Albert Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYKZ.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Blohm & Voss A.G., Hamburg, Tyskland.

Byggenr:

888.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

22/2-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

210,75 m.

Brt:

29.939.

Hovedmaskine:

1 stk. General Electric dampturbine.

Bredde:

30,56 m.

Nrt:

14.795.

HK:

36.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

11,89 m.

Tdw:

25.710.

Fart i knob:

26,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1975 – 1994.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/10-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1994.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.            

Oprindelige IMO-nummer: 7361192. Efter ombygning 1984 blev det ændret til: 7361180.

Skibets videre historie:

1978:

Forlænget til 224,92 m. Ny tonnage: 30.042 tdw., 29.901brt., 16.790 nrt.

1984:

Dampturbinen udskiftet med 1 stk. B&W type 8L90GBE på i alt 31.800 bhk. Fart: 21,0 knob. Samtidig blev skibet skåret midt over, og en midtersektion samt agterskibet fra ”Adrian Mærsk” blev tilføjet. En overbygning på dæk 4 blev bygget agter, desuden blev der tilføjet en agterrampe i vinkel for at kunne håndtere ro-ro ladninger. Skibet blev forlænget med 40 fod.

1994:

Solgt 14/12 til Maersk Line Ltd., USA. Skibet blev ombygget med ro-ro faciliteter og udrustet med to 40 tons kraner samt fik installeret anlæg for aircondition i lastrum og garage.

1995:

I bareboat charter fra /3 til U.S. Military Sealift Command. Omdøbt til ”LTC Calvin P. Titus”.

1999:

Overført til Maersk Line, New York og omdøbt til ”Maersk Arizona”.

2006:

Solgt /6 til Ignazio Messina & Ci. SpA, Napoli. Omdøbt til ”Jolly Arancione”.

2014:

Solgt til Prayati Shipping Pvt Ltd, Mumbai, Indien. Omdøbt til ”One” Ophugget samme år i Alang, Indien.

 


"Albert Mærsk" 1982
Foto: Al Simpson.

"Albert Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.
"Maersk Arizona" 10/12-2005
Foto: Reinier Meuleman.

"Jolly Arancione" på vej gennem Suezkanalen 2/6-2010
Foto: © Andreas Spörri.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk