M/S.

”Gudrun Mærsk”

Hjemsted:

København,

Kaldesignal:

OZEH.

Byggeår:

1937.

Byggested:

Odense Staalskibsværft, Odense, Danmark.

Byggenr:

63.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

24/10-1936.

Antal  reefers:

 

Længde:

99,73 m.

Brt:

2.294.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 663-TF-130.

Bredde:

14,08 m.

Nrt:

1.344.

HK:

3.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,46 m.

Tdw:

4.050.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1937 – 1955.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/1-1937.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1955.

 

Rederi: D/S af 1912 A/S.                                                                                                    IMO-nummer: 5228877.

Skibets videre historie:

1938:

Kollideret 12/10 på Themsen med ”Umvuma” (UK) og stærkt beskadiget.

1940:

D, 9/4 befandt ”Gudrun Mærsk” sig i Det Indiske Ocean under rejse fra Limerick til Bombay, hvotil skibet ankom 15/4. Overtaget af MOWT og bestyret først af Thos. Dunlops & Sons, Glasgow, senere af Thos. Brocklebank Ltd., Liverpool.

1941:

Deltog /12 som forsyningsskib i et togt mod Lofoten og returnerede bl.a. med 72 norske flygtninge.

1942:

Deltog bl.a. som forsyningsskib i invasionen af Nordafrika.

1943:

Deltog som forsyningsskib i invasionen Sicilien og Italien. Senere udrustet som benzintransportskib i fortsat tjeneste i Middelhavet.

1944:

Deltog fra 7/6 i invasionen på Omaha Beach i Nordmandiet. Skibet foretog tre rejser med benzin i dunke, derefter var den undersøiske pipeline færdig. De resterende rejser var med proviant og brobygningsmaterialer samt tropper.

1945:

Ca. /1 indsat i Stillehavsflådens forsyningflåde. Her deltog det bl.a. i operationerne ved Okinawa og Guam.

1946:

1951:

1954:

Tilbageleveret 24/5 i Glasgow.

Under bunkring 25/6 i Baltimore opstod der brand i maskine og aptering.

Der opstod brand i apteringen 21/3 mens skibet lå i Philladelphia. 3 mand omkom.

1961:

Umiddelbart efter losning af 500 tons naftalin 25/4 i New York, opstod der pludselig en kraftig brand med vældige røgskyer i ladningen på kajen. Skibet, der havde en ladning kork på dækket, blev hurtigt slæbt ud midt i havnen af tililende bugserbåde,

1955:

Solgt 13/5 til D/S Hetland, København, Først 24/7 blev skibet omdøbt til ”Sandaa”.

1962:

Solgt til Naviera Dorhex Ltd., Monrovia. Omdøbt til ”Mateo”.

1964:

Solgt til Seven Seas Corporation, Monrovia uden navneændring.

1966:

Solgt /3 til Evia Compania Naviera S.A., Panama. Omdøbt til ”Maya”.

1968:

Overført til græsk flag og omdøbt til ”Olympic”.

1974:

Solgt Gloriosa Primera Compania Naviera S.A., Piræus, og omdøbt til ”Uniforce”.

1975:

Solgt til Costamara Shipping Co, S.A., Piræus, og omdøbt til “Apollo”.

1919:

1979:

Solgt til Cerolane Shipping Co. Inc., Piræus, og omdøbt til “Carmen”

Ophugget i Laurion, Grækenland.



"Gudrun Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk