M/S.

”Jeppesen Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYDM.

Byggeår:

1951.

Byggested:

Burmeister & Wain, København, Danmark.

Byggenr:

704.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/8-1951.

Antal  reefers:

 

Længde:

138,10 m.

Brt:

9.299.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 1074-VTF-160.

Bredde:

19,46 m.

Nrt:

5.650.

HK:

11.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

8,69 m.

Tdw:

10.910.

Fart i knob:

17,25.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1951 – 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

24/10-1951.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1970.

 

Rederi:   Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                              IMO-nummer: 5171701.

Skibets videre historie:

1970:

Solgt 3/8 til Claudine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Claudine”.

1974:

Solgt 6/4 til Bona Fide Steam Ship Corporation, Mogadishu. Omdøbt til “South Sea”.

1974:

Grundstødt 17/8 under rejse mellem Hong Kong og Illigan ud for indsejlingen til Manila Bay.

1974:

Under bjærgning blev skibet ramt af en brand fra 23 – 26/8 og beskadiget.

1974:

Bjærget 21/9. Vraget solgt til ophugning, sprang imidlertid læk under bugsering og sat på grund 21/1 – 1975.

1975:

Ankom 14/2 til Kaohsiung for ophugning.

 


"Jeppesen Mærsk"
Foto: B&W. M/S Museeet for Søfart.

"Jeppesen Mærsk"
Foto: Knud Fredfeldt. M/S Museet for Søfart.

"Jeppesen Mærsk"
Foto: M/S Museet for Søfart.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk