S/S.

”Johannes Mærsk”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

NFVH/OYMC.

Byggeår:

1925.

Byggested:

F. Schichau, Danzig,

Byggenr:

1154.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

 

Antal  reefers:

 

Længde:

85,59 m.

Brt:

1.899.

Hovedmaskine:

1 stk.. 3 cyl. dampmaskine + lavtryksturbine.

Bredde:

12,25 m.

Nrt:

1.119.

HK:

1.050.

KW:

 

Dybgang:

5,73 m.

Tdw:

3.200.

Fart i knob:

9,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1925 – 1940.

Ex. Navne:

 

Leveret:

4/3-1925.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi:  D/S af 1912 A/S.                                                                                                   IMO-nummer: 5226532.

Skibets videre historie:

1940:

Ved Danmarks besættelse lå skibet i Glasgow, hvortil det var ankommet 22/3 for lastning af koks og kul til København. Her blev det beslaglagt af Ministry of Transport og kort tid derefter overladt til Frankrig. Omdøbt til ”Sainte Giselle”. Korr. reder: Sociètè Navale Caennaise, Caen, for Vichyregeringen.. Afsejlede fra Rouen 9/6 og blev efter anløb af Brest og Casablanca dirigeret til Rabat i Marokko.

1941:

Sat i fart mellem Nordafrika og Marseille /9 med fransk besætning.

1942:

Ved tyskernes indtog i det sydøstlige Frankrig 11/11 blev skibet beslaglagt af tyskerne i Marseille. Omdøbt til ”Johanna”. Bestyret af Mittelmeer Reederei GmbH, Hamburg. Sat i fart på Middelhavet og Sortehavet.

1944:

Blev /8 overdraget til Bulgarien. Efter russernes erobring af området /9, blev skibet rekvisitioneret og overdraget 29/9 til Black Sea State Shipping Co. Omdøbt til ”Marshall Tolbukhin”. Sejlede derefte under russisk flag i Sovtorgflåden indtil /6-1963, hvor det blev taget ud af drift på grund af alder. Opført sidste gang i Lloyds register 68/69.

 


"Johannes Mærsk"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk