M/S.

”Leise Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWIY.

Byggeår:

1945.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

90.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

24/10-1942.

Antal  reefers:

 

Længde:

128,50 m.

Brt:

5.170.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 962-VTF-115.

Bredde:

17,10 m.

Nrt:

3.056.

HK:

5.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

7,89 m.

Tdw:

8.750.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1945 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/6-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1966.

 

Rederi:    Tank- og Ruteskibe i I/S, København.                                                             IMO-nummer: 5205708.

Skibets videre historie:

1942:

Søsat uden dåb under navnet ”Leise Mærsk II”.

1945:

Afleveret til rederiet 15/6. Omdøbt til ”Leise Mærsk”.

1955:
1957:

 


1958:

Under ophold i Kobe 24/10 udbrød der brand i lasten.
Efter langvarig brand i lastrum 26.  og 28/11 under ophold i Buenos Aires var der omfattende ødelæggelser, og afsejlingen med kurs mod Amsterdam måtte udskydes på ubestemt tid. Branden skyldtes havnearbejderes tobaksrygning i lastrum.

Under ophold i Buenos Aires 22/2 opdagedes røg i lastrum 4. Det viste sig, at røgen stammede fra dybtank nr. 4, der var fyldt med solsikkefrø. Branden skyldtes selvantændelse.

1959:

Oplagt i Aalborg i perioden /2 til /5.

1964:

Tilbageholdt /4 til /6 i Varna, Rumænien. Skibet og rederiet blev indblandet i et storpolitisk spil.

1966:

Solgt 28/5 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Brigantine”.

1966:

Solgt 28/12 til Compania Naviera Sparta S.A., Panama. Omdøbt til ”Mitera Irene”.

1969:

Omdøbt til ”Camina Bay”.

1971:

Oplagt i Zeebrügge fra 26/5.

1972:

Solgt /4 til ophugning i Brügge”.

 


"Leise Mærsk" i Camina Bay
Foto: Chris Howell´s arkiv.

"Leise Mærsk" ankommer til Port Elizabeth 1959
Foto: Dave Leonard.

"Leise Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk