M/T.

”Mc-Kinney Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYYY.

Byggeår:

1954.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

128.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

13/5-1954.

Antal  reefers:

 

Længde:

161,73 m.

Brt:

11.950.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 774-VTBF-160.

Bredde:

21,61 m.

Nrt:

7.156.

HK:

9.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,49 m.

Tdw:

19.000.

Fart i knob:

15,75.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1954 – 1967.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/10-1954.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1967.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5216460.

Skibets videre historie:

1964:

Ombygget til bulkcarrier hos Nippon Kokan, Yokohama. Ny tonnage: 24.540 tdw., 16.102 brt., 10.722 nrt. Længde: 170,44 m. Bredde: 24,99 m. Dybgang: 13,66 m. Midtskibs bygningen blev flyttet hen agter, skorstenen forhøjet. Afleveret 29/7 efter endt ombygning. Indsat i farten med råjern fra Sydafrika til Japan sammen med det i 1955 byggede ”Kate Mærsk”.

1967:

Solgt 7/8 til Brigantine Transport Corporation, Monrovia. Omdøbt til ”Florentine”.

1968:

Overført til Interseas Shipping Co. Inc., Panama uden navneændring.

1974:

Solgt 22/10 til Compania de Navegación Ambitious S. A., Panama. Omdøbt til ”Ambitious”.

1983:

Solgt til ophugning på Taiwan. Ankom 19/12 til Kaohsiung.

 


"Mc-Kinney Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk