M/T.

”Olivia Mærsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYWQ.

Byggeår:

1954.

Byggested:

Odense Staalskibsværft A/S, Odense, Danmark.

Byggenr:

126.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/12-1953.

Antal  reefers:

 

Længde:

163,59 m.

Brt:

11.959.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type 874-VTBF-160.

Bredde:

21,61 m.

Nrt:

7.163.

HK:

9.170 ihk.

KW:

 

Dybgang:

11,34 m.

Tdw:

19.030.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1954 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

13/4-1954.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1964.

 

Rederi:   Tank og Ruteskibe i I/S, København.                                                               IMO-nummer: 5262677.

Skibets videre historie:

1964:

I perioden 26/2 til /5 blev skibet ombygget til bulcarrier hos Nippon Kokan / Yokohama, Japan. Ny tonnage: 24.400 tdw., 16.001 brt., 10.022 nrt.

1964:

Solgt 29/5 til Safbulk Tty., Ltd., Pretoria. Omdøbt til ”Safdan Helene”.

1967:

Solgt 1/1 til South African Marine Corp. Ltd. (Safbulk), Cape Town.

1968:
1976:

Solgt til Fort Steam Ship Co. S. A., Monrovia. Omdøbt til ”Windrose”
Solgt til Compania de Navigación Glorious S.A., Panama. Omdøbt til ”Glorious”

1981:

Overført / solgt til Ocean Uranus, Panama. Omdøbt til ”Ocean Uranus”.

1982:

Ophugget i Chittagong, Bagladesh /9.

 


"Olivia Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Windrose" passerer Maasluis med kurs mod Rotterdam
Foto: Bob Scott.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk