M/S.

”Paris Mærsk”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZCM6.

Byggeår:

1973.

Byggested:

Howaldtswerke-Deutsche Werft, Kiel, Tyskland.

Byggenr:

44.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

3.032.

Søsat:

6/8-1972.

Antal  reefers:

 

Længde:

289,57 m.

Brt:

49.593.

Hovedmaskine:

4 stk. English Electric-A.E.I dampturbiner.

Bredde:

32,34 m.

Nrt:

35.062.

HK:

88.000 ahk.

KW:

 

Dybgang:

12,08 m.

Tdw:

58.440.

Fart i knob:

26,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1993 – 1998.

Ex. Navne:

”Benavon”, ”Maersk Paris”.

Leveret:

9/1-1973.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1998.

 

Rederi:   Dansk Supermarked A/S, Aarhus.                                                                     IMO-nummer: 7224758.

Skibets videre historie:

1972:

 

1981:

Leveret til The Ben line Steamers Ltd & Domino Container Ships Ltd, Leith, Skotland. Overført til River Yeo Maritime Ltd, Nassau.

Turbinerne udskiftet med 2 stk. MAN/Kawasaki type K7SZ90/160 på i alt 51.380 bhk. Fart 23,0 knob. Ny tonnage: 55.889 tdw., 49.590 brt., 20.669 nrt.

1992:

Solgt /7 til div. banker og sat i bareboatcharter til Østasiatisk Kompagni, København.

1993:

Solgt /3 til Maersk Line i forbindelse med købet af ØK´s liniefart. Omdøbt til ”Maersk Paris”, men stadig med River Yeo Maritime Ltd, Nassau som reg. Ejer. Umiddelbart derefter solgt til Dansk supermarked A/S, Aarhus. Omdøbt til ”Paris Mærsk”.

1996:

Sat i bareboat charter til Danaos Shipping, Piræus og derefter taget tilbage i timecharter af Maersk Line. Omdøbt til ”Paris Maersk” (Britisk flag).

1998:

Solgt 1/12 til Orchid Navigation Corp., Monrovia. (Man. Danaos Shipping Co. Ltd, Piræus). Omdøbt til ”Paris”

1999:

Beskadiget /2 under ophold i Valencia.

1999:

Ophugget i Jiangying, Kina.

 

 
"Benavon" passerer Rozenburg for indgående Rotterdam først i 1980érne
Foto: Mike Griffiths.

"Paris Mærsk"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

"Paris Maersk" i Felixstowe 18/6-1996
Foto: Derek Sands.
 
"Paris Maersk"  passerer Maasvlakte på vej mod Rotterdam
Foto: Jörg Seyler.

Tilbage til A.P. Møller/Mærsk