M |
”Urd”. |
Hjemsted: |
Kalundborg. |
Kaldesignal: |
OUYL. |
|||||||
Byggeår: |
1981. |
Byggested: |
Nouvi
Cantieri Aquania S.p.A., Marina de Carrara, Italien. |
|||||||||
Byggenr: |
2119. |
Antal
passagerer: |
600. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
291 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
12/7-1980. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
150,81 m. |
Brt: |
11.030. |
Hovedmaskine: |
2 stk. MVM TBD511V12. |
|||||||
Bredde: |
20,22 m. |
Netto: |
3.309. |
HK: |
11.999. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,014 m. |
Tdw: 6.235. |
Fart i knob: |
17,3. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1991 - 2012. |
Ex. Navne: |
”Aktiv
Marine”, ”Nord Neptunia”, ”Boyana”, Seafreight Highway”,
”Easy Rider”. |
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi: Danske
Statsbaner, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1981: |
Leveret
14/5 som “Easy Rider” til Hellas Shipping Co, Piræus, Grækenland. |
|||||||||||
1985: |
Solgt til
Sealink UK Line, Hamilton, Bermuda. Omdøbt til “Seafright Highway” |
|||||||||||
1990: |
Solgt /6 til Nordström & Thulin, Stockholm. Skulle have været omdøbt til ”Nord Neptunes” men under sejlads til de nye ejere, fik skibet et stort maskinhavari og måtte søge nødhavn i Setubal. Da det tog en rum tid at udbedre skaderne, blev det nye navn imidlertid aldrig påmalet. |
|||||||||||
1990: |
Solgt /11 til K/S Arka Marine II, Århus, Danmark. Omdøbt til ”Aktiv Marine”. Ankommer til det polske værft Seabow/Dora, Gdynia for ombygning til passagerfærge |
|||||||||||
1991: |
Udchartret til DSB færgedivision. Omdøbt til ”Urd”. I fart fra foråret på ruten Aarhus - Kalundborg. |
|||||||||||
1998: |
Nyt hovedmaskineri , bestående af 2 stk. Wärtsila-Vasa 12V32E på i alt 13.380 hk. Installeret under ophold på Aarhus Flydedok. |
|||||||||||
1999: |
Sejler sidste tur 31/5 for Scandlines. Ruten blev fra 1/6 overtaget af Mols-Linien. |
|||||||||||
1999: |
Chartret af Mols-Linien i perioden 1/6 til 11/6 til sejlads på samme rute. |
|||||||||||
1999: |
Sejler sidste tur 11/6 på overfarten Aarhus - Kalundborg. Afsejler til dokning i Svendborg, derefter lagt op i Nakskov. |
|||||||||||
1999: |
I fart /8 Aarhus - Aabenraa - Klaipeda. |
|||||||||||
2001: |
Ombygget og forlænget 29/9 til 8/12 på Remotowa værftet,
Gdansk, Polen. Ny længde: 171,05 m. Bredde: 23,50 m. Dybgang: 5,27 m.
Efter ombygningen i fart Rostock - Lejpeda. |
"Urd" Foto: Arkivbillede. |
"Urd" afsejler fra Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
|
"Urd" i Aarhus /9-1998. Foto: Bernt Skjøtt. |
"Urd" i Aarhus 2/1-1999. Foto: Bernt Skjøtt. |
"Urd" i Aarhus 30/1-1999. Foto: Bernt Skjøtt. |
"Urd" i Rostock Foto: J-B Jensen. |
"Urd" afsejler fra Rostock 6/8-2008 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Urd" ankommer til Trelleborg 29/10-2023 Foto: Preben Mogensen. |