S.S. |
”Langeland”. |
Hjemsted: |
Svendborg. |
Kaldesignal: |
NGKV |
|||||||
Byggeår: |
1926. |
Byggested: |
Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
175. |
Antal
passagerer: |
600 |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
køretøjer: |
20 personbiler, eller: |
|||||||||
Søsat: |
6/3-1926. |
Antal
jernbanevogne: |
4- 5 godsvogne. |
|||||||||
Længde: |
48,07m. |
Brt: |
421,75. |
Hovedmaskine: |
|
|||||||
Bredde: |
9,33 m. |
Nrt: |
152. |
HK: |
580. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
3,72 m. |
Tdw: |
|
Fart i
knob: |
10,5. |
|||||||
Prøvetur: |
15/5-1926. |
Periode i
fart: |
1926 - 1961. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/5-1926. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
22/5-1926. |
Salgsår: |
1961. |
|
||||||||
Rederi:
A/S
Sydfyenske Dampskibsselskab , Svendborg. |
||||||||||||
Skibets
videre historie: |
||||||||||||
1926: |
I fart Svendborg – Rudkøbing. |
|||||||||||
1961: |
Sejlede sidste ordinære tur Svendborg – Rudkøbing 25/3. Oplagt i Svendborg. |
|||||||||||
1961: |
Solgt /8 til Nicola Monti, Neapel, Italien. Nyt
navn ”Citta Di Ischia”. Afsejlede fra Svendborg 13/8 – ankom Neapel
10/9. I
fart mellem Napoli – Ischia. |
|||||||||||
1974: |
Solgt til Libera Nav. Lauro S.a.S., Italien. Nyt
navn ”Settobello” Solgt til Alilauro Aliscafa del Tirreno SpA, Napoli, Italien. Navn uændret. |
"Langeland" Foto: Henri Holm´s arkiv. |
"Langeland" for fuld damp Foto: Postkort fra Bjarne Hansen´s arkiv. |
"Langeland" i Rudkøbing Foto: Bjarne Hansen´s arkiv. |
"Langeland" i Svendborg Foto: Postkort fra Bjarne Hansen´s arkiv. |
"Citta di Ischia" & "Citta di Pozzuoli" Foto: Jan Vinther Christensen´s arkiv. |
"Citta di Ischia" ombygget næsten til ukendelighed Foto: Jan Vinther Christensen´s arkiv. |